Dag 20 Chiang Mai - Dag 22 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Justin en Rianne Aerts en Ruitenburg - WaarBenJij.nu Dag 20 Chiang Mai - Dag 22 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Justin en Rianne Aerts en Ruitenburg - WaarBenJij.nu

Dag 20 Chiang Mai - Dag 22 Chiang Mai

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Justin en Rianne

16 Februari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Lieve iedereen,
We willen jullie even bedanken voor alle lieve berichtjes die we via de blog hebben mogen ontvangen. Maar ook via de mail en Whatsapp. We reageren niet altijd, maar we lezen het echt en vinden het super leuk!
Hartstikke bedankt en groetjes uit Thailand

Dag 20 Chiang Mai

Het is vrijdag en het bloemenfestival begint. We stonden om 7 uur op om de parade te bezichtigen. Wat waren we nieuwsgierig. Maar waar is die stomme parade nou? We zijn echt in een sneltrein vaart de hele stad door gerent. We kwamen op een markt uit en vroegen het aan de marktkoopmannen. Sommige wisten niet waar we het over hadden, inmiddels snappen we waarom. Maar sommige mensen begonnen druk te wijzen en te gebaren. Dus wij liepen snel weer verder. Na een tijdje kwamen we aan bij een wegafsluiting waar een verkeersregelaar stond. Zullen ze dan hier zo voorbij komen? We vroegen het de man. De parade? Nee die is morgen! Morgen?

Goed, we waren dus een dag te vroeg. Dus we zijn nog even de markt over geslenterd en zijn het park doorgelopen. Omdat het programma van het festival pas om vier uur van start zou gaan, zijn we nog even naar ons hostel terug gegaan. Om half vier stonden we weer klaar om op pad te gaan. We liepen richting het grote podium, en aan het aantal mensen te zien, gingen we dit keer goed. Het begin van de openingsceremonie was voor de buitenlanders lastig. Er werden veel speeches in het Thais gehouden door belangrijke mensen die wij niet kenden. Gelukkig werd er in de presentatie in het Engels gesproken, waardoor wij in ieder geval wisten wat de bedoeling was.
Er werd afgeteld en het festival kon nu echt van start. Wat een prachtige show was dat. Tientallen dansers dansten de traditionele dansen van Thailand. De prachtig opgemaakte dames dansten samen met de mannen die met grote trommels het ritme aangaven. De bloembladeren vlogen je om de oren. Wij stonden helemaal vooraan. Maar mocht je wat minder geluk hebben en achteraan staan, nou geen punt want de drone die over het plein heen vloog maakte prima beelden die op de grote schermen naast het podium werden vertoont. De opening werd afgesloten door door een korte maar prachtige vuurwerkshow, waarbij het vuurwerk vanaf de oude stadsmuur achter het podium werd afgeschoten.
We zijn na de grote opening nog een hele tijd blijven staan, want de opening werd gevolgd door een ware miss international blooming flower contest. Zo'n dertig dames uit verschillende landen kwamen al dansende het podium op. Het Thais dansen ziet er zo makkelijk uit, maar als je dan westerse dames hetzelfde ziet doen... tja het ziet er gewoon wat minder elegant uit. De manier waarop de Thaien hun voeten en vingers kunnen strekken is te bizar voor woorden. Stiekum ben ik het ook aan het oefenen, voor als nog zonder resultaat. Na de openingsdans mochten de dames zich één voor één voorstellen en deden een kleine act, bijvoorbeeld zingen of dansen. Helaas duurde het voor ons echt te lang, we hadden zo'n trek. Dus hebben we niet gezien wie er won.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar we hebben bij de McDonalds gegeten. Misschien kan ik het verantwoorden door te zeggen dat we markt onderzoek deden? Ik was best nieuwsgierig of er hier andere dingen worden verkocht dan in Nederland. Heel anders was het menu niet, en ook de prijzen waren hetzelfde. Het enige wat opviel was dat de clown Ronald Mcdonald, de mascotte van de McDonalds, met zijn handen tegen elkaar bij de ingang stond als een ware Thai.

Na het eten zijn we op zoek gegaan naar een bar voor een lekkere Chang, dat is een Thais biermerk. We zijn echt in de meest foute tent van Chiang Mai gaan zitten. De serveerster was een schaars geklede ladyboy die na het serveren steeds aan tafel schoof bij een oude blanke man. Tegenover ons zaten ook twee wat oudere blanke mannen die overduidelijk een afspraakje hadden. En ja hoor, na een tijdje schoven er twee Thaise dames aan. Het was geweldig om het viertal eens goed te bestuderen. De man en vrouw aan de rechterzijde van de tafel leken elkaar al te kennen. Ze lachten samen en de vrouw kon haar handen niet van de man afhouden. De man en vrouw aan de linkerzijde hadden het wat minder naar hun zin. Ze spraken niet met elkaar en keken beide met hun armen over elkaar voor zich uit. We denken zelfs dat deze vrouw tegen haar vriendin begon te klagen over de afspraak, maar helaas is ons Thais nog niet zo goed. (De volgende ochtend hebben we dit zwijgende stel wel samen gezien dus het moet goed zijn afgelopen.) Toen Justin naar het toilet ging hoorde hij allerlei geluiden van boven komen. Zo'n soort bar was het dus. Het was bijzonder om te zien, en onder het genot van een biertje en live muziek hebben we het er nog best lang volgehouden.

Dag 21 Chiang Mai

Parade poging twee. Dus weer vroeg op en naar de plek gelopen waar we die dag ervoor de verkeersregelaar waren tegen gekomen. Maar waar was die parade? We werden alle kanten op gestuurd en uiteindelijk bleek dat we aan de andere kant van de stad moesten zijn. Dus om 8 uur 's ochtends zijn we met lege magen naar de andere kant van de stad gelopen. En we liepen hard, want de parade zou al om 8 uur beginnen. We hebben er zo'n drie kwartier over gedaan voordat we aan de andere kant waren. En wat bleek? De parade was nog lang niet op dat punt, dus we hadden nog heerlijk een uurtje extra kunnen slapen. Bij gebrek aan beter zijn we met een McDonalds ontbijt (ja oeps weer Mac) langs de kant van de weg gaan staan. Het was er nog behoorlijk rustig, langzaam kwamen er steeds meer mensen bij staan. Omdat wij nog aardig gepikeerd waren van het lange stuk lopen, was ik vastberaden om niemand voor ons te laten staan. Dat was echt een prima voornemen, helaas was ik me toen nog niet bewust van de chaos die uit ging breken.
Want zodra de parade ons bereikte gingen de mensen met hun camera's gewoon midden op de weg staan. Stonden wij dan netjes op de rand van de stoep. We werden gewoon aan alle kanten voorbij gelopen of er waren mensen die echt recht voor je gingen staan. En een kleine aziaat voor je neus, oke daar kijken we toch wel overheen. Maar deze mensen maken geen foto's met een kleine camera. Nee, ze halen enorme tablets tevoorschijn die zij dan vervolgens boven hun hoofd houden zodat wij de parade slechts via hun tablet konden bekijken. Daar sta je dan met al je goede voornemens. En daar sta je dan met je beschaafde idee om vroeg te komen voor een goede plek. Nou daar gingen wij dan, op oorlogspad. Want wat zij kunnen, dat kunnen wij nog tien keer beter.
We schoven voor iedereen langs, zijn voor alles en iedereen gaan staan en renden voor elke paradewagen de weg op. En de foto's mogen er wezen. Het was wel een beetje onbeschaafd maar een brutaal mens heeft de halve wereld.
De parade was uiteindelijk wel leuk om te zien. En het duurde lang! Want toen wij dachten dat het was afgelopen en bijna het hele publiek weg liep, werd er door de speakers omgeroepen dat we vooral moesten blijven staan voor deel twee. We kozen dit keer voor een andere plek aan de andere kant van de straat. Veel beter. Hier hoefden wij gaan oorlog te voeren maar hadden we zonder moeite een prachtig zicht. Zicht over de vele dansers en muzikanten in traditionele kleding en praalwagens vol bloemen.

In de middag zijn we na het lopen, de strijd en de parade moe op bed gaan liggen. In de avond zijn we er pas weer uitgekomen voor wat eten en om bij het podium te gaan kijken. Er trad een reggae bandje op en het leek ons wel leuk om er te gaan kijken. Alle (hippie) toeristen stonden te dansen. Alle Thaien stonden stil. Na een uurtje was het afgelopen en zijn we terug naar het hostel gelopen.

Dag 22 Chiang Mai

Een rust dag. We besloten om de volgende dag te beginnen aan een drie daagse jungle tour, om die reden deze dag niks meer gedaan dan eten, lezen en slapen.

• 16 Februari 2015 - 12:07

Jei Hee:

Haha... wat een super leuk verhaal heb je geschreven Rianne!
    Jullie hebben er veel voor over gehad om op tijd te zijn en al het moois van het Bloemenfestival te beleven. Het voordringen van kleine Aziaten met tablets, moet voor jullie herkenbaar geweest zijn!
    Tja... MacD, Chang bier en een Ladyboy echt lekker fout, hihi.

Wie weer wat jullie nog meer voor leuke, mooie, spannende en grappige ervaringen mee maken.
    Ik kijk uit naar het volgende reisverslag!

Bye,

Jei Hee ♡

• 16 Februari 2015 - 12:11

Mieke:

Een dag te vroeg ergens aankomen klinkt ons bekend in de oren... (toch Justin ??), maar dat zelfs jullie, als lange westerse toeristen, nog moeten `vechten` voor een plekje vooraan bij de parade is redelijk uniek te noemen ! We zijn heel benieuwd naar de foto´s, die dus prachtig moeten zijn. Veel plezier in de jungle, Tarzan en Jane !! (Vergeet de kompas niet....)

• 16 Februari 2015 - 17:46

Annemarie :

Wat een heerlijk verhaal!
    Jullie beginnen je al aardig aan te passen :) met de ellebogen in de strijd om mooie plaatjes te kunnen schieten. Zo benieuwd naar de foto's.
    Geniet en op naar het volgende avontuur.
    Liefs uit Gouda

• 16 Februari 2015 - 17:51

Wim:

Mooi om te lezen en wat zijn jullie ontzettend actief zo vroeg op de dag. Zo zijn jullie thuis helemaal niet :)
    Bij de Mac eten geeft aan dat jullie niet helemaal veranderd zijn :))

Ik weet dat op een van mijn reizen de hele groep na 3 weken oosters eten snakte naar een vette hap. Iedereen die toen naar de KFC ging werd ziek van out vet.

Anyway, ik denk dat ik maar een beamer ga ritselen voor een fotoavond thuis, compleet met hapjes en een paar dansers?

Nou weer een paar dagen in een hangmat op een bountystrand? Geniet ze.

Wim