Dag 17 Chiang Mai - Dag 19 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Justin en Rianne Aerts en Ruitenburg - WaarBenJij.nu Dag 17 Chiang Mai - Dag 19 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Justin en Rianne Aerts en Ruitenburg - WaarBenJij.nu

Dag 17 Chiang Mai - Dag 19 Chiang Mai

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Justin en Rianne

13 Februari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Dag 17 Chiang Mai

Aan het einde van de spoorlijn, in het noorden van het land, ligt de op Bangkok na grootste stad van Thailand, Chiang Mai. Na een prachtige rit door de bergen kwamen we na ongeveer twee uur aan in deze stad. We verbaasden ons eigenlijk, want er was heel weinig te zien. We hadden verwacht dat we midden in een bruisende stad terecht zouden komen, maar nee. Op de wachtende tuk tuk chauffeurs na was er weinig te zien. We zijn voor het gemak in één van de tuk tuks gaan zitten, die ons naar het hostel bracht dat we vantevoren hadden geboekt. Naar mate we verder de stad in reden werd het als maar drukker. Kleine winkeltjes met handgemaakte spulletjes naast de grote fastfoodketens. We kwamen echt van alles tegen. Bij ons hostel aangekomen hebben we gelijk voor zes dagen betaald, we hadden besloten om extra lang te blijven in verband met het bloemenfestival.

In de avond zijn we naar een grote avondmarkt geweest. Het was echt even wennen voor ons. In Lampang was het stukken rustiger, nu waren we plots weer in de grote stad. De avondmarkt was druk en bleek een grote toeristen show te zijn. Allerlei marktkraampjes met eten en veel te dure spullen. We hebben er, bij gebrek aan beter, toch maar wat eten gehaald. En hebben naar een show gekeken.
In de avond hebben we nog een rondje gelopen en zijn daarna gaan slapen.

Dag 18 Chiang Mai

Goedkoop ontbijt vinden is in deze stad een drama. Overal zijn echte toeristenprijzen. Waar we gewend waren om voor 80 bath per persoon klaar te zijn, heb je hier pas vanaf 120 bath per persoon een simpel ontbijt. En waar hebben we het over? Een verschil van nog geen twee euro. Maar je gaat hier op de kleintjes letten. We nemen zelfs vaak water van 13 bath in plaats van die van 14 bath. Want ja, die van 13 is wel voordeliger.

In de middag hebben we weer een heel stuk gewandeld. We hebben op onze weg verschillende tempels bezichtigd. Hoewel we er inmiddels al heel wat hebben gezien, blijft het iets magisch hebben. Allemaal even prachtig, allemaal even blinkend en overal hangt diezelfde bedwelmende geur van wierrook. Wij proberen er altijd heel eerbiedig mee om te gaan. We gaan niet over lijken om de beste foto te maken zoals sommige andere toeristen doen. Maar op die momenten dat wij tegen elkaar zeggen, hier zullen we maar geen foto van maken, trekken de Thaise bevolking en hun monniken tablets, telefoons en fotocamera's tevoorschijn om een foto te maken waarop zij bij boeddha te zien zijn. De monniken trekken zelfs al hun electronica onder hun oranje gewaad vandaan. En weg is alle magie. Het is allemaal een stuk minder romantisch dan wij willen denken. Maar ach, misschien heeft het juist iets te maken met hun trots voor het vaderland. En misschien is het voor de monniken juist belangrijk om te laten zien dat zij verschillende tempels hebben bezocht. Hier in Thailand is het voor elke jongen/man verplicht om een aantal weken in zijn leven monnik te zijn. Hij dient in die weken het boedisme te bestuderen en een eenvoudig leven te lijden in de tempels. En dat allemaal met een kaal geschoren kop en een oranje doek om zich heen gewikkeld. Hoe het voor vrouwen zit weten wij niet precies, we zien er heel soms een paar lopen in hun witte gewaden.

Na de wandeling zijn we terug gegaan naar het hostel. In de avond hebben we een Thaise kookles gereserveerd voor de dag erna.

Dag 19 Chiang Mai

Overdag hebben we vrij weinig gedaan. De ochtend en middag bestonden uit eten, lezen, slapen, eten en lezen. Aan het einde van de middag werden we bij ons hostel opgehaald voor de Thaise kookcursus. We maakten kennis met onze groep, bestaande uit tien man en met de Thaise dame Von die ons les zou geven. Een klein vrouwtje met een ontdeugende glimlach. Eerst zijn we de markt op gegaan en hebben uitleg gekregen over de verschillende groenten die de Thaien gebruiken in de keuken. Veel van deze groenten zijn in Nederland helaas niet makkelijk verkrijgbaar, of in een andere vorm. Bij ons zijn veel dingen gedroogt en in poedervorm, terwijl de Thaien bijna alles vers kunnen verkrijgen. Wel gaf ze ons verschillende alternatieven, zodat we ook thuis aan de slag kunnen.
Vervolgens zijn we naar de keuken gereden. Het was een buitenkeuken waarnaast een grote tafel stond gedekt met borden en glazen en aan de andere zijde van de keuken een grote tafel met snijplanken en messen. Vantevoren mochten we allemaal gerechten kiezen die wij wilden leren. We kozen allemaal één gerecht uit, uit de verschillende onderdelen. Zo kozen we een soep, een wokgerecht, een voorgerecht en een currypasta met de daarbij behorende curry. Eerst gingen we aan de slag met snijden, vouwen, stampen, raspen. En vervolgens liepen we met ons bordje door naar de keuken. Hier gingen we met zijn alle het gerecht bereiden. Von stond in het midden en riep, na een korte demonstratie van haarzelf, ons wat we moesten doen. En het ging snel, heel snel. Olie erin, met de lepel testen of de olie klaar is. Olie klaar? De eerste groenten erin en niet laten spetteren. NIET LATEN SPETTEREN! Vuur lager zetten. Hop volgende groenten erin en de saus. Ja roeren roeren. Hup kip erbij en doorroeren. Blijven roeren. Tik je ei erbij in de pan. En nu de noodles en roeren! Nu vuur uit en schep je gerecht op het bord. Sprenkel nog wat limoensap erover. En daar stond dan binnen enkele minuten je gerecht. Vervolgens kon je vol verwachting je gerecht zelf opeten. En alles was even lekker. Alleen Justin zijn rode curry viel wat tegen. Die zou echt mega pittig moeten zijn, maar dat was die echt niet. Terwijl hij het recept wel helemaal perfect had uitgevoerd. Ach, de smaak was goed. Zo maakten we elke keer een gang en konden deze vervolgens zelf opeten. Aan het einde hebben we een kookboekje meegekregen, wel zo handig.
Het was een geweldige ervaring, we hebben veel geleerd over de Thaise keuken. Met name wat je wel en niet op moet eten. In sommige gerechten drijven bessen en bladeren. Dit doen de Thaien alleen maar voor de smaak en/of voor de sier. Wij aten deze steeds op, want je wilt wel netjes je bordje leeg eten toch?

• 13 Februari 2015 - 08:49

Jei Hee:

Wat een diversiteit aan belevenissen!
    En..... op de "kleintjes" letten als blanke en grote Nederlanders,
    haha is een mooi streven.

We zien uit naar de Thaise smakelijke gerechten, die jullie hebben kunnen maken.
    Leuk om vooraf op de markt uitleg te krijgen over de ingrediënten.
    Wens jullie weer vele mooie reiservaringen toe, Take care Y2

Jei Hee

• 13 Februari 2015 - 10:16

Mieke:

Nou Justin en Rianne, als we jullie verhalen zo lezen, kunnen we wel 2 dingen afspreken:
    Jullie mogen een keer echt Thais voor ons koken (daar verheugen we ons nu al op) en....
    Jullie hebben inmiddels zoveel gelopen en zijn dus zo getraind, dat jullie best samen (ja Justin) de vierdaagse in Nijmegen kunnen lopen.
    Zorgen wij voor de gladiolen !!

Veel plezier met alles wat jullie nog gaan meemaken en groetjes uit Haastrecht !

• 13 Februari 2015 - 11:06

Annemarie:

Geweldig leuk om weer te lezen wat jullie daar beleven.
    Ik heb erg moeten lachen om het feit dat jullie alles opeten wat op jullie bord komt.
    ik zag het voor mij, wat betekent dat je weer een goed beeldend verhaal hebt geschreven.
    Jullie krijgen het straks nog druk met het koken in Nederland.
    Het lijkt mij ook erg lekker, dus?!?!
    Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Geniet en veel liefs uit Gouda

• 13 Februari 2015 - 11:38

Carla:

Hoi hoi,

Tja, je bent en blijft een Nederlander, en onze gebruiken en gewoonten zitten ingebakken. Dus ookop de kleintjes letten en netjes je bord leegeten, toch?

Wat schrijf je heerlijk, al die details! Het is iedere keer weer smullen als je een stukje geschreven hebt. En ook wij zijn erg nieuwsgierig naar jullie kookkunsten, hihi. Alhoewel Daphne en Marloes niet zo van de kruiden en sausjes zijn ;-). Maar wat zal zo'n kookles een bijzondere ervaring zijn. Voor ons was het op bezoek gaan bij de gids, en de les offers maken, ook de hoogtepunten in Bali, gewoon omdat je dan echt even voelt, ziet en proeft hoe het daar gaat en gebruikelijk is. Vind het dan ook erg leuk dat jullie dat ook doen, en ook de humor hebben omdat je met je Nederlandse gebruiken ineens een soort rare vogel bent...;P. Als jullie thuis zijn horen we vast nog meer van deze smakelijke verhalen, en ik ben ook heel benieuwd naar alle mooie plaatjes en beelden!

Bij ons is het nog frisjes koud, maar de echte winter verwacht ik niet meer. Heb ook wel zin in een lekker warm zonnetje, en denk daarom best regelmatig even aan jullie. Geniet er nog maar van!

Liefs, Carla

• 14 Februari 2015 - 16:27

Opa Ton:

Wat weer een prachtig en uitvoerig verslag ; het leest als een boek ! Jullie weten alles zo goed en mooi
    uit te nutten . Niet alleen de grote attracties bekijken , maar ook op allerlei manieren reizen , veel wandelen en alle soorten inheems eten uitproberen en zelfs een Thaise kookcursus volgen etc. Alle grote en kleine belevenissen maken jullie verhalen zo interessant en geven een mooi beeld van land , gewoonten en cultuur . Ga zo door en blijf genieten . Veel succes en groetjes uit Bilthoven